EXPERIENȚĂ: Cuplul de români care a petrecut 3 luni de izolare în Maroc / FOTOGALERIE

Ana și Dragoș

În luna martie, când aproape toate companiile aeriene și-au suspendat zborurile regulate pentru o perioadă nedeterminată, mii de români se aflau în vacanță în afara țării. Unii au reușit să se întoarcă în țară cu ultimele zboruri, alții au avut de așteptat organizarea de zboruri de repatriere, însă au fost și români care au rămas blocați în țările pe care le vizitau. În următoarele rânduri regăsiți povestea lui Dragoș și Ana, un cuplu de români care a petrecut 3 luni de izolare în Maroc, o țară africană unde restricțiile au fost unele dintre cele mai drastice.

Dragoș și Ana sunt originari din Banat, dar locuiesc în Viena. Din 2015, când și-au unit destinele, cei doi călătoresc foarte des. Au vizitat, printre altele, Malaezia, Thailanda, Indonezia, Nepal, India, Sri Lanka, Maldive, iar lista poate continua. Pentru data de 14 martie aveau programat un zbor către Thailanda, unde aveau să sărbătorească ziua de naștere a Anei. Decizia din martie a Thailandei de a suspenda viza on-arrival le-a dat planul peste cap și au fost nevoiți să se reorienteze pe moment spre o altă destinație. La acea dată, nimeni nu anticipa că întregul Mapamond v-a intra în “lockdown”, iar zborurile regulate vor fi suspendate. “Marocul a fost o opțiune spontană, aleasă în cateva minute. Nu am crezut că situația o să ia o asa turnură când am plecat. În 14 lumea era destul de relaxată, mai ales in Austria. Ajungând în Marrakesch au început să apară tot mai multe vești și detalii din ce în ce mai sumbre vis a vis de Covid-19”, povestește Dragoș.

“Am mers la aeroport să găsim avion. Era o îmbulzeală de nedescris!”

Planul inițial era să petreacă doar 2 săptămâni în Maroc, dar soartă a făcut să locuiască timp de 3 luni pe meleaguri africane. De la aterizarea în Marrakesh, doar câteva zile s-au bucurat cei doi de farmecul orașului african. În data de 17 martie, autoritățile marocane au anunțat că suspenda toate zborurile regulate începând cu data de 19 martie. “Vazând că se îngroașă gluma, am încercat să găsim niște bilete de avion să ne întoarcem spre Europa. Am mers chiar și la aeroport în speranța că o să găsim un avion să plecăm. La aeroport lumea era foarte foarte panicată, toți voiau să plece cât mai repede. Era o îmbulzeală și o agitație de nedescris în cuvinte. Așa am hotărât sa ramânem în Maroc până la vești mai bune”, continuă Dragoș.

Mască obligatorie chiar și în aer liber

Timp de 5 nopți au stat în Marrakesh, într-un apartament în regim hotelier și au vizitat cam tot ce se putea. În data de 19 martie au plecat spre Essaouira, cunoscutul oraș-port de la Atlantic, renumit pentru aerul boem și medina fascinantă de care s-a îndrăgosit chiar și cântărețul Jimi Hendrix, care a locuit aici o bună perioadă de timp. Starea de urgență în Maroc a intrat în vigoare în data de 21 martie, iar măsurile luate de autorități au fost mult mai drastice în comparație cu cele din România sau alte țări europene. De exemplu, purtarea măștii de protecție este obligatorie în Maroc indiferent că ești în aer liber sau în interior. “Daca nu aveai mască la purtător riscai 2 luni de închisoare sau 150 de euro amendă. Știu persoană, cetățean marocan, care a fost arestată pentru 48 de ore pentru că nu purta mască în mașina personală. A fost un lockdown total!”, povestește Dragoș.

Marrakesh
Palatul Bahia din Marrakesh. Doar câțiva turiști
Grădinile Majorelle din Marrakesh

Permis special pentru a merge la supermarket

Pentru a ieși la cumpărături aveai nevoie de un permis special obținut de la Poliție, iar singurele magazine deschise au fost supermarket-urile mari. În rest, totul a fost închis de autorități. “În 21 martie seara am vrut sa alergăm puțin. Au oprit după un minut două mașini de politie în dreptul nostru si ne-au explicat politicos dar ferm să mergem imediat în casă. În 23 martie la ora 18 sau 19 am fost cu soția să ducem gunoiul la colțul blocului unde era pubela. Am fost imediat opriți de o patrulă de poliție care a apărut langa noi din neant. De data asta nu au mai fost așa prietenosi. Am scăpat ca prin urechile acului de amendă. După ce am urcat în apartament am văzut la colțul blocului un polițist pus planton. A plecat de acolo dupa 4 ore”, rememorează Dragoș.

Essaouira
Plajă pustie la Oceanu Atlantic

Și-au făcut prieteni în Maroc

În Essaouira, cei doi au locuit mai întâi intr-un apartament cu terasă de vedere la ocean, deținut de un cetățean italian, iar apoi s-au mutat într-o altă locuință mai convenabilă ca preț. “După două luni cand am văzut că situația nu se schimbă si nu putem pleca, am vrut sa găsim ceva mai ieftin. Așa am ajuns în apartamentul unde suntem acum. Aici plătim 35 de euro pe zi. Acolo plăteam 50 de euro pe zi. Nu regretăm lunile astea nici măcar o clipă. A fost o aventura pentru noi, ne-am facut câtiva prieteni marocani, vecini de bloc. Regretăm doar ca am fost blocati în casă și nu am putut explora”, susține Dragoș.

Străduță pustie din Essaouira
Promenada din Essouira. La fel de pustie

Ambasada României în Maroc le-a oferit consiliere

Cei doi au ținut în permanență legătura cu Ambasada României în Regatul Maroc, ai cărei reprezentanți îi sunau o dată la zile să afle starea lor. Dar diplomații nu au avut ce soluții să le ofere pentru a se reîntoarce în Europa. “Au facut și un grup de Whats Up cu românii prinși în Maroc. Suntem in jur de 12, prinși în toate colțurile Marocului”, explică Dragoș. În ultimele 3 luni au avut mai multe tentative de a se întoarce în Europa, dar fără succes: “Au spus că sunt niște vapoare care traversează Gibraltar spre Malaga din Tanger. Ne-am înscris pe listele de așteptare pentru vapor, chiar ne-am și cumpărat bilete de avion din Malaga spre Budapesta. Dar cei de la vapor nu au mai dat nici un semn. Am rămas cu listele și cu banii dați pe biletele de avion”.

Zbor de repatriere cu Austrian Airlines

Din 10 iunie au fost instaurate măsuri de relaxare în Maroc. Se poate ieși din casă fără permis special, te poți plimba pe faleză. Duminică, 14 iunie, cei doi au bilete de avion pe un zbor de repatriere organizat de Ambasada Austriei în Maroc, cu compania aeriană Austrian Airlines. Aeronava care va decola din Casablanca îi va duce direct în Viena, a doua casă pentru cei doi români, iar aventura lor va lua sfârșit. “A fost frumos dar și greu. Trei luni nu am mai stat niciunde în concediu. Dar pentru toate este un început”, concluzionează Dragoș. Cei doi plănuiesc să se reîntoracă în Maroc anul viitor. Nu au ajuns în deșertul Sahara și în Chefchaouen, orașul cunoscut pentru clădirile sale în nuanțe de albastru.