Călătoriile în vremea pandemiei. De ce să apelezi la un consultant de turism

  •  
  •  
  •  

Sezonul turistic 2020 a fost cu siguranță imprevizibil și bulversant pentru întreaga industrie a ospitalității și a schimbat percepția asupra călătoriilor de ambele părți- reprezentanți ai industriei și turiști. Pandemia mondială a dus la restricții de călătorie, granițe închise, bugete reduse alocate unei vacanțe și a impus noi reguli- carantină la destinație, efectuarea unui test PCR pentru infecția cu SARS-CoV-2, etc. În pofida faptului că sezonul a fost extrem de dificil, reprezentanții agențiilor de turism s-au implicat și străduit să gestioneze cât mai bine toate situațiile și problemele ivite, iar turiștii au putut să facă diferența între achiziționarea unei vacanțe pe cont propriu versus colaborarea cu o agenție de turism. Descoperă în articol situații concrete cu care s-au confruntat reprezentanții agențiilor de turism, concluziile lor, dar și cele ale turiștilor care au beneficiat de asistență de la momentul rezervării până la întoarcerea efectivă din concediu, în 2020.

Pe lângă faptul că agențiile de turism au tarife contractuale negociate cu furnizorii de servicii (touroperatori, hotelieri, companii aeriene, etc.), iar tarifele rezultate sunt de cele mai multe ori mai mici decât cele care se percep dacă se achiziționează separat serviciile, marele atuu al acestora este reprezentat chiar de consultanții de turism dedicați profesiei lor. Aceștia se formează constant, prin participarea la cursuri și seminarii, documentarea temeinică a fiecărei destinații promovate, dar mai ales, prin călătoriile în interes de serviciu, prin intermediul cărora testează destinații, servicii, hoteluri și atracții turistice. Sunt la curent cu toate noutățile în materie de travel și își aleg cu atenție furnizorii, încercând să acceseze permanent cele mai competitive tarife, deopotrivă cu cele mai sigure parteneriate, astfel ca turistul final să se bucure de o vacanță reușită.

Andreea Lack, reprezentant al agenției de turism Fides Travel, din București, consideră că a apela la o agenție presupune să economisești timp și să ai garanția organizării unei vacanțe în cel mai mic detaliu. ”Atunci când apar evenimente neprevăzute, ai siguranța că agentul e prezent, e omul care îți răspunde și răspunde de ceea ce a lucrat. Agentul de turism nu fuge de responsabilități, este persoana cu care ai semnat un contract, iar el e conștient că un turist mulțumit înseamnă un client repetitiv”, ne-a menționat aceasta.

Un exemplu în acest sens este chiar Claudiu Mihail Ungureanu- un turist care a mers în vacanță împreună cu familia în 2020 și apreciază în mod deosebit asistența de care a beneficiat și contactul permanent cu agenția, ceea ce i-a conferit siguranță și confort pe întreaga durată a sejurului. Întrebat cum a luat decizia să păstreze rezervarea achiziționată cu mult timp înainte, acesta ne-a mărturisit: ”Cred că dacă îmi achiziționam singur această vacanță, nu mai mergeam. Însă, prin discuțiile cu consultantul de turism și prin faptul că ne-a explicat foarte clar opțiunile pe care le aveam la dispoziție, inclusiv să nu mergem și să reprogramăm, am decis împreună cu ceilalți membri ai grupului să mergem. A fost cea mai bună alegere. Consider că a fost o vacanță foarte reușită într-un an foarte dificil si stresant, ni s-a solicitat feedback și am simțit că cineva are realmente grijă de noi”. Întrebat dacă ar continua să colaboreze cu o agenție de turism, Claudiu spune ferm da și ne motivează: ”cu siguranță voi continua să apelez la serviciile unei agenții. Nu aș apela la serviciile unei agenții online, am nevoie de interacțiune umană și vreau să fac echipă cu agentul de turism pentru un concediu reușit”.

Daniel Ioniță, consultant de turism al agenției BIBI Touring, recunoaște că s-a confruntat cu cel mai greu an din punct de vedere profesional, fiind pus în situații limită de nenumărate ori: ”Uneori, pentru a decala o rezervare sau a o amâna pentru 2021, a însemnat ore sau zile întregi muncite cu scopul de a mulțumi turistul și asta am reușit în proporție de 99.9%”. Spre exemplu, o situație inedită și extrem de dificilă pe care acesta a trebuit să o gestioneze a fost reprezentată de un zbor pe ruta Otopeni – Sydney. După vânzarea propriu-zisă a biletului de avion, compania aeriană a anulat zborul, urmând reprogramarea pe o altă rută. Această rută a presupus tranzitarea Statelor Unite ale Americii, obținerea în mai puțin de 48h a unei vize speciale de tranzit și în ciuda eforturilor, turistul nu a fost acceptat la îmbarcarea din Marea Britanie, ramânând blocat pe aeroportul din Londra. Au trecut alte 24h de eforturi constante, discuții și tratative cu compania aeriană să fie rerutat și să ajungă cu bine în Australia, destinație în care se chinuia de câteva luni buni să ajungă. ”Pasiunea pentru turism și pentru a face oamenii fericiți nu s-a stins, ba chiar a devenit mai puternică. Cam asta diferențiază un agent bun de turism de un motor de căutare sau de un computer- pasiunea. Închei aceste gânduri cu un citat: «dacă tu crezi că un profesionist e scump, înseamnă că nu știi cât te costă la sfârșit un incompetent»”, spune Daniel.

Monica Hâncu, reprezentant al agenției Mondotours din Târgu Mureș pune accent pe interacțiunea consultant – turist și pe importanța feedback-ului obiectiv pe care cel dintâi ți-l poate oferi: “mai mult decât itinerariul, detaliile vacanței, costurile precise, agentul de turism îți poate împărtăși propriile experiențe sau din experența turiștilor lui. Poți afla tot ce merită să vizitezi la destinație, cu detalii pe care este foarte posibil să nu le găsești nicăieri. Și peste toate astea, agentul de turism îți împărtășește experiențele zâmbind 😊”.

Nae Virginia Dalila este o turistă care confirmă spusele Monicăi prin împărtășirea propriei experiențe. Aceasta a achiziționat o vacanță în Turcia în luna Ianuarie 2020 pentru Iunie 2020, beneficiind de reduceri pentru înscrieri timpurii. Pandemia declanșată a adus cu sine și anularea zborurilor spre Turcia, automat, și a vacanței pe care familia Nae o rezervase. Fiind în contact permanent cu consultantul de turism care a gestionat rezervarea acesteia, familia a decis reprogramarea vacanței, mai întâi în luna Iulie și lovindu-se, din nou, de granițele cu Turcia închise, au reprogramat, încă o dată, vacanța în luna Septembrie. Întrebată despre interacțiunea cu agenția și despre cum s-a simțit în raport cu restricțiile de călătorie și nevoia de reprogramare constantă, turista ne-a mărturisit: “Deși a fost o perioadă dificilă, cu ajutorul și implicarea reprezentantului agenției cu care am colaborat, am ajuns să ne materializăm o dorință ce părea dificil de îndeplinit: o vacanță de vis în Antalya. Ceea ce am cerut, a fost exact ceea ce am primit! Am beneficiat de sfaturi și informații utile care ne-au ușurat călătoria, așa că vom apela în continuare la serviciile Oltenia Tour”.

Lucia Erbiceanu, reprezentantul agenției Traveliana din București, consideră că balanța economiei trebuie să fie echilibrată și susținerea afacerilor locale, cum este și cazul celor mai multe agenții de turism, este un mod bun de a face acest lucru. ”Fiecare dintre noi are un prieten «booker» sau organizatorul vacanțelor în gașca voastră de prieteni. El este pasionat de turism, abonat la toate paginile de Facebook de specialitate. Este, practic, prietenul «știe tot» în materie de vacanțe. El este sufletul petrecerii și liderul grupului. Există, însă, și informații pe care nu le știe, deoarece jobul lui este altul și sunt situații în care are nevoie de ajutor. Hai să-i facem cunoștiință cu un agent de turism, asta este o soluție câștigătoare pentru toată lumea. El își face partea lui, noi, agenții de turism, partea noastră”, concluzionează Lucia.

Impactul pandemiei a fost resimțit masiv în 2020 în industria turistică și probabil, va fi resimțit puternic și pe parcursul acestui an, așadar, este nevoie de cooperare, răbdare și încredere și mai ales, de comunicare eficientă între reprezentanții industriei și turiștii dornici să călătorească din nou.

Facebook Comments
Share via
Copy link