ANAT face apel la autoritățile române printr-o scrisoare deschisă privind accesul cetățenilor români la informații clare privind condițiile de călătorie în afara țării

Aeroportul Internațional Henri Coandă București

  •  
  •  
  •  

Având în vedere ultimele evenimente care au zguduit lumea turismului românesc și au pus în dificultate numeroși turiști care au încercat să petreacă un sejur în Mexic, dar s-au lovit de refuzul autorităților mexicane la intrarea în țară, agențiile de turism au încercat să ajute turiștii, dar și să stabilească împreună cu autoritățile române o formă mai bună de comunicare și informare privind condițiile de călătorie, astfel încât să prevină astfel de evenimente nefericite. Scrisoarea pe care Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (A.N.A.T.) a adresat-o Ministrului Energiei, Virgil Popescu, vine să lămurească situația extrem de dificilă cu care s-au confruntat turiștii români în Mexic, precum și lupta continuă a operatorilor din turism cu informațiile oficiale ”incomplete, neclare, venite târziu sau pur și simplu incorecte”, publicate în sursele oficiale și pe care aceștia trebuie să le furnizeze călătorilor.

Luni, 8 februarie, Preşedintele ANAT, Dumitru Luca, a adresat o scrisoare deschisă Ministrului Energiei, Virgil Popescu, ca reacție la intervenția acestuia în cadrul emisiunii „Dialogurile Ziare.com” din data de 5 februarie 2021, cu privire la situația cetățenilor români care au fost reținuți pe aeroportul din Cancun- Mexic, și anume „agențiile de turism ar trebui să dea banii înapoi românilor”, pe motiv că i-ar fi trimis in țări care au decretat stare de urgență sanitară.

ANAT, prin vocea președintelui Dumitru Luca, punctează faptul că ”situația din Mexic nu are legătură nici cu situația epidemiologică și nici cu executarea pachetelor de servicii de călătorie contractate de cetățenii români”, incidentul nefiind legat de restricțiile impuse de pandemie, ci de infracționalitatea transfrontalieră românească, fenomen încă necontrolat eficient și ”care generează probleme pentru cetățenii români de bună credință care doresc să călătorească în afara granițelor țării”.

În scrisoarea deschisă, Președintele ANAT, mai arată faptul că agențiile de turism și-au îndeplinit obligația stabilită prin contract de a informa turiștii cu privire la cerințele legate de pașapoarte și vize, precum și a celor legate de formalitățile sanitare din țara de destinație, așa cum și turiștii, la rândul lor, au obligația de a se informa despre condițiile de călătorie din statul în care urmează să călătorească.

Aceste informații sunt preluate numai din surse oficiale, în cazul de față, site-ul Ministerului Afacerilor Externe(www.mae.ro), ”unde condițiile de călătorie specifică faptul că Aeroportul Internațional din Cancun nu avea și nu are în prezent menționată restricționarea accesului pe teritoriul țării a persoanelor care nu efectuează călătorii esențiale”. De asemenea, pe lângă faptul că toate granițele sunt deschise, pe site-ul Ministerului de Externe se mai specifică și faptul că ”deținerea tuturor documentelor de călătorie nu garantează intrarea în Mexic. Dacă în cadrul interviului, agentul de migrație are îndoieli cu privire la scopul călătoriei, există posibilitatea de a vi se refuza intrarea în Mexic”.
Având în vedere că atât zborurile, cât și unitățile de cazare de la destinație funcționează în condițiile impuse de reglementările sanitare, nu existau motive temeinice pentru ca agențiile de turism să oprească vânzarea, respectiv să anuleze programele deja vândute pentru destinația Mexic, întrucât, din punct de vedere contractual, pachetul de servicii de călătorie se putea desfășura în mod normal”. De asemenea, nici rambursarea pachetelor de servicii nu se justifică, iar agențiile nu pot fi făcute răspunzătoare pentru refuzul de intrare în țară al autorităților mexicane.

Așadar, Președintele ANAT, Dumitru Luca, face apel la autoritățile române pentru reglementarea informărilor cât mai clare și mai coerente privind condițiile de călătorie, întrucât atât agențiile de turism, cât și turiștii, folosesc doar sursele oficiale de informare(www.mae.ro) și, ”de multe ori, informațiile publicate sunt incomplete, neclare, venite târziu sau pur și simplu incorecte, ceea ce poate genera situații de la cel puțin neplăcute, la de-a dreptul periculoase pentru cetățenii care călătoresc în străinătate, dar și pentru organizatorii de călătorii care trebuie să furnizeze informații corecte și actualizate călătorilor care aleg să le folosească serviciile”.

De asemenea, dată fiind situația extrem de delicată a turiștilor blocați pe aeroportul din Cancun, dar și faptul că ”turismul este cea mai afectată industrie la nivel mondial”, președintele ANAT consideră că ”orice declarație făcută în spațiul public de către un reprezentant al Guvernului României trebuie să dea dovadă de o maximă prudență și să țină cont de prevederile legale în vigoare aplicabile în speța dată”.
 


Facebook Comments
Share via
Copy link